ההיסטוריה של תלבושת אחידה
בבתי הספר בישראל מקובל כי קיים קוד לבוש אשר מחייב את כלל התלמידים. הללו נדרשים להופיע בבית הספר בתלבושת אחידה. הבה ונעיין בהיסטוריה של עניין זה ונבין מה היה בעבר וכיצד התגלגלו הדברים עד למציאות המוכרת לנו כיום.
הנחיית שר החינוך
שר החינות גדעון סער הנחה בשנת הלימודים 2010 על קביעת תלבושת אחידה בכלל בתי הספר היסודיים וכן חטיבות הביניים ברחבי הארץ. בעניין תלבושת אחידה לתלמידי התיכון הוא לא הנחה אלא השאיר את ההחלטה בידיהם של בתי הספר.
תלבושת בית ספר – סוגיה חינוכית
יש להבין כי עניין הלבוש בבתי הספר העסיק את אנשי החינוך כבר בתחילת המאה העשרים. בשלב זה הנהיגו את התלבושת האחידה כפתרון למצבים שונים אשר נוצרו בבתי הספר וזאת כיוזמה עצמאית של בתי הספר. היוזמה הזו התפתחה בתקופות שונות ונכנסה לשגרת בתי הספר בהדרגה.
אמנם כבר בשנת 1938 הוחלט על ידי מחלקת החינוך של הועד הלאומי על הנהגת תלבושת אחידה בכל בית ספרי עברי. אך הנחיה זו לא האריכה ימים, ובקום המדינה לא הייתה התייחסות לנושא חשוב זה. אם כי יש לציין שבשנת 1955 תלמידי בתי הספר התיכוניים בעיר תל אביב הופיעו לבתי הספר בתלבושת אחידה.
מהי התועלת של תלבושת אחידה?
תלבושת אחידה בבית הספר מביאה עמה תועלות שונות.
- משמעת – יש טוענים שכאשר כל התלמידים לובשים חולצות לבית ספר אחידות הדבר תורם למשמעת בכיתות הלימוד.
- צמצום פערים – בכל חברה יש פערים כלכליים ומנטליים. כדי לצמצם פערים ולהביא לאחידות מה לכל הפחות במראה החיצוני הנהיגו את התלבושת האחידה. כך נראים כל התלמידים כמעט אותו דבר ואין מקום לתחרות או לפערים עצומים בין תלמידי הכיתה.
- פשטות וצניעות – אין סיבה לבוא ללימודים מגונדרים ונוצצים. התלבושת האחידה מסיטה את המראה והלבוש ממרכז הבמה, ומאפשרת לתלמידים לבוא ללימודים כדי ללמוד עם מקום פנוי בראש.
- יש לי מה ללבוש – כדי לענות על הקושי הזה מולו מתמודדים או נכון יותר מתמודדות תלמידות רבות, נקבעה תלבושת אחידה. כך יש תמיד מה ללבוש…