כח הדוחף וכח המושך בחכמת הקבלה | בעל הסולם
הכוחות הפועלים עלינו לפי תורת הקבלה
במאמר 'מהות הדת ומטרתה' בספר מתן תורה אומר בעל הסולם הרב יהודה לייב אשלג כי ישנה התפתחות מדעת והתפתחות שאינה מדעת. הכח הדוחה אותנו מהרע שעד כמה שאנו מכירים יותר את הרע שבנו יש לנו יותר שאלות ומתוך הסבל והאין ברירה אנו מתפתחים לגילוי הטוב והרגש האלוקי. והכוח המושך של הרגש התענוגים הנקרא בפי המקובלים 'דרך התורה והמצוות'.
מטרת התורה ומצוות לפי בעל הסולם
שעל ידהם במטרה לעשות רוח ליצרנו אנו מרווחים שאין אנו צריכים לניסיונות החיים שידחפו אותנו מתוך מכאוב וחורבן. על ידי מציאות הרע שבקרבנו ואילו בדרך העבודה לה' יתברך מתפתחת בנו אותה ההכרה ללא הקדם ייסורים וחרבנות אלא מתוך הנועם והעידון בעבודת ה' לעשות לו יחס רוח – נעשה בנו הרגש ומאיסה בניצוצוי הרצון לקבל לעצמנו. וכך ככל שיש לנו התפתחות רבה יותר של הכרת הרע נוכל להרגיש את הנועם והעידון בדרך השתוות הצורה להשפיע לזולתו ולה' מתוך לימוד התורה והמצוות. להרחבת הלימוד בחכמת הקבלה כנסו לאתר סולם יהודה ללמוד תורות בעל הסולם
סיכום הסבר חכמת הקבלה והזוהר הקדוש
ז"א יש שני דרכים להשגת המטרה, ואף על פי שנשיג אותה כולה משום שאנו כלנו חלק מאותה מערכת של נשמת אדם ראשון ועל ידי השתוקקות למטרה ולחיבור על ידי מימוש החוק של 'ואהבת לרעך כמוך' הדבר יגרום לחיבור ביחד לאותה מערכת רוחנית ואת זה הצרך לבצע בכל מקרה. גילוי ולימוד חכמת הקבלה מבאר כי עדיף לנו לרוץ קדימה מתוך שאיפה לקבלת התענוג, ולא בגלל שאנו רוצים לברוח מהייסורים אלא שאנו רוצים להשפיע נחת רוח לכל הבריאות ובסוף לבורא. ולצערנו האנושות לא מצליחה ללמוד מההיסטוריה משום שלא ניתן ללמוד רק מתוך הרצון לקבל לא מתוך חכמת הפסיכולוגיה והפילוסופיה ושום דבר אלא שוב ושוב אנו נכנסים למלחמות וייסורים – עד הגעה למלחמות עולם אך כל אלו יחייבו אותנו להתחברות כי על ידי הכרת הרע נוכל לרצות באמת ובתמים את הטוב האלוקי.
כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס | מרצה לקבלה וחסידות | מייסד מרכז סולם יהודה